نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1030 )
ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 293 )
( قسمــت دوازدهــم )
فنـاء ذاکـر در مذکـور
( جزء پانزد هــم صفحــه 296 آیه 24 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ وَاذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَ قُلْ عَسَى أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا
ترجمــه لفظـــی آیــــه :
مگر آنکه خدا بخواهد و چون فراموش کردى پروردگارت را یاد کن
و بگو امید که پروردگارم مرا به راهى که نزدیکتر از این به صواب است هدایت کند
السلام علیک یا یَعسُـوبَ الدِّینِ وَ مِیـزانُ الاَعمال
یا امیــــــرالمــؤمنیــــن
نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :
چون خود و خلق را فراموش کردی،
خـــــــــدای را به یـــــــــاد آر ،
چون هـــــوای نفس را زیر پــــــــای آوردی ،
و جــاه خلــــق از دل بیـــرون کردی ،
مـــــــــا را یــــــــــاد کـــــــــن ،
و به این یاد ، جان پاک خود را شاد کن ،
هـــــــوای نفس ، بــــــت است ،
و جــاه خلـــــــق ؛ زنّـــــار ،
تا از بت بیــزار نگردی ؛
یگانــــــه پــرست نشـــــــوی !
و تا زنّــار نگشائی ، مسلمان نباسی !
نوشتــــه انـــــد :
عالِمی بزرگ که در میان خلق جای عظیمی داشت ، ترسید که آن جاه ؛ او را مغرور و هلاک کند ، در ماه رمضان بود و او برخاست و از شهر خارج شد ، چون به حدّ ترخّص رسید ، روزه را افطار کرد ، و ساعتی بعد به شهر برگشت ، هنوز به ساعات پایان روز نرسیده بود و مردم روزه بودند ، ولی او که روزه نبود و خلق را از سفر و عذر وی آگاهی نه ، اندر شهر طعام همی خورد ! مردم بر او گرد آمدند و از قفا همی بزدند که این بی دین است ! و او با خود چیزی می گفت ! یکی از مریدان کنجکاو نزدیک او شد تا بفهمد چه می گوید ؛ شنید که می گوید :
ای نفس ؛ باز هم خلق پرستی ؟ به جاه خلق مغروری ؟ ببین خلق با تو چه می کنند ! این است نتیجه خلق پرستی ، ببین چگونه آوردمت تا خدای پرستی نه خلق ! ...
عارفـــــان گوینـــــد :
حقیقتِ ذکــــــر ، فنـــــــاءِ در مذکــــــور است ،
ذکر نه همه آن است که تو به اختیار خویش ،
از روی تکلّف ، لب جنبانی !
که آن ؛ خود تذکر است ، و تذکّر ؛ تصنّع است !
ذکر حقیقی آن است که ؛
زبان ؛ همه دل شود ،
و دل ؛ همه ، سِــرّ گــــردد ،
و سِــــرّ ؛ عین مشاهــــدت شود ،
و اصــول تفـــــرقت ؛ منقطـــــع گردد ،
و کمالِ جمعیّت در عالَم معیّت ،
از این مقــــام پدید آید ،
که گفتـــــه انــــــد :
چون تجلّی ؛ صحیح باشد ؛ زبان و دل و سُــرّ ؛ یکی باشد !
چنان که ذکر در سِـــرّ مذکور شود ، و جان در سِــرّ ،
نور ؛ عیان گردد ، و عیان از بیان دور !
اَلسّـلامُ عَلَیــکَ یا صاحب الزّمان
جانـــــــان من !
قائـم آل محمّـــــد (ص)
هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم
که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی
و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی
برای تعجیــــــــل در فـــــرج مبارکتــــان
همچنـــــان دعـــــا می کنیم
سخـــن روز :
رئیس جمهور کشورمان که به مدت 2 سال ، ملت را برای حل مشکلات اقتصادی سرگرم مذاکرات هسته ای کرده بود ، وقتی مشاهده کرد، که برون داد توافق هسته ای وین یا همان برجام ، مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور و ملت را حل نمی کند ، لذا با اقدامات ایذائی ... به گفتمان همدلی و هم زبانی که رهبر معظم انقلاب در اول سال 94 بدان سفارش کرده بودند ، حمله ور شد تا اکسیر شفا بخش وحدت بین دولت، ملت و نهادهای انقلابی حافظ نظام، را با خلل مواجه نماید و ملت پیگیر خیانت های صورت گرفته در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نباشند!
او گفت : همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأتهای اجرایی هستند ... شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است ... شورای نگهبان چشم است و چشم نمیتواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند.
ایشان می گوید: توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به این کشور بازگرداندیم .
[ به راستی امنیت واقعی از کشور رفته بود و ایشان آن را بازگردانید ؟ ]
راستی چرا در زمان دولت احمدی نژاد که تندترین مواضع را علیه آمریکا و اسرائیل داشت ، هیچ موشکی به طرف کشورمان شلیک نشد و هیچ هوا پیمائی جرأت بمباران تأسیسات اتمی ایران را نکرد ؟!
راستی ؛ نکند یکی از بندهای نانوشته برجام وین ،تخریب و حمله به شورای نگهبان است که به ایشان واگذار شده است ؟! (وزنه سیاسی)
همه مشکلات مــــــا
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا
حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است
پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم
برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان
قائـم آل محمّـــــد (ص)
و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان
دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات
موضوع :